JASKÓŁKA

PROJEKCJA KONKURSOWA: 6.11 (czwartek), Kino Szkoły Filmowej w Łodzi

Reżyseria: Bartosz Warwas
Scenariusz: Bartosz Warwas, Marcin Włodarski, Ewa Kustusz
Zdjęcia: Ernest Wilczyński
Obsada: Marcin Włodarski, Ewa Kustusz, Barbara Dembińska, Michał Staszczak, Bronisław Wrocławski
Produkcja: Szkoła Filmowa w Łodzi

 
 
 

Bartosz Warwas

Ernest Wilczyński

Gierek zastępuje Gomułkę, Polska zajmuje trzecie miejsce w mistrzostwach świata w piłce nożnej, kończy się wojna w Wietnamie, a Karol Wojtyła zostaje papieżem. Agnieszce Jaskółce kolorowe lata siedemdziesiąte przywodzą jednak na myśl zupełnie inne wspomnienia… Wielkanoc 2000 roku. Piętnaście lat po ucieczce z domu Agnieszka Jaskółka wraz z córką Niną powraca do rodzinnego miasta żeby pojednać się z ojcem. Podróż ta okaże się podróżą w czasie, w trakcie której Agnieszka na nowo przeżyje wydarzenia sprzed trzydziestu lat: dorastania w świecie, w którym wódka leje się strumieniami, nocne lekcje gry na pianinie pod dyktando pijanego ojca stają się rutyną, a sukienka komunijna warta jest mniej niż album Beatlesów. W świecie, w którym powszechny podziw i szacunek zapewniają kolorowy telewizor i zagraniczne auto. 21 czerwca 1973 roku Stan Borys wykonuje w trakcie festiwalu w Opolu „Jaskółkę uwięzioną”, a przed telewizorami śledzi to wydarzenie cała Polska. Nie inaczej jest w mieszkaniu Jaskółków. Tego wieczoru wydarzy się jednak coś więcej, coś, co odciśnie dozgonne, choć nieuświadomione piętno na życiu 9-letniej dziewczynki…

NOMINACJE:
NAJLEPSZA REŻYSERIA: BARTOSZ WARWAS

Urodził się w 1978 r. Krakowie. Absolwent polonistyki, od 2006 roku student reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi. Jego magisterski film dyplomowy “Jaskółka” jest drugim, po “Rysopisie” Jerzego Skolimowskiego (1964 r.), pełnometrażowym filmem fabularnym zrealizowanym w ramach szkolnego programu dydaktycznego. Pracował jako drugi reżyser przy filmach: “Hiszpanka” Łukasza Barczyka oraz “Sąsiady” Grzegorza Królikiewicza.

NAJLEPSZE ZDJĘCIA: ERNEST WILCZYŃSKI

Urodził się w 1982 r. Absolwent filmoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz sztuki operatorskiej w Szkole Filmowej w Łodzi. Autor zdjęć do etiud, m.in. “Woodstock” w reż. Piotra Kolskiego, “MC. Człowiek z winylu” w reżyserii Bartosza Warwasa czy “Barbakan” w reżyserii Bartłomieja Żmudy. Operator kamery w filmach fabularnych, m.in. “Baby są jakieś inne” w reżyserii Marka Koterskiego, “Jesteś bogiem” Leszka Dawida czy “Kamczatka” w reżyserii Jerzego Kowyni.